هدف از راهاندازی کسب و کار چیست؟ قطعاً ما کار میکنیم که درآمد داشته باشیم. کار بدون درآمد نمیتواند پاسخگوی نیازهای زیستی ما باشد. اگر میخواهید در کسب و کار خود موفق شوید، لازم است تا اهداف اولیه را به طور کامل مشخص نمایید. هدف به مجموعه فرآیندهایی گفته میشود که قابل مشاهده، مشخص، قابل دستیابی و مرتبط به زمان است. در سازمانها و ارگانها قبل از شروع به کار، اهدافی از پیش تعیین شده و مدون که استراتژی نام دارد، طراحی و سازماندهی میگردد. حال برای اینکه ما به رسالت کار دست پیدا کنیم، نیاز به مهارتها، دانش و ابزارهایی داریم که در مسیر تحقق میتواند به دستیابی اهداف سازمان کمک کند.
هوشمندسازی در کسب و کار به چه معناست؟
کسب و کارها برای اینکه بهتر رشد کنند و دیده شوند نیاز به یک سری ابزارها و پلتفرمهایی دارند که بر روی بستر اینترنت قرار دارد. به طور مثال یک کسب و کار سنتی قصد دارد برای افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر به فروش آنلاین بپردازد. در فروش آنلاین لازم است سایت طراحی شود، صفحه اینستاگرام ساخته شود و در شبکههای اجتماعی به صورت روزانه فعالیت صورت پذیرد. گاهی اوقات برای برخی کسب و کارها لازم است تا اپلیکیشنی طراحی شود تا کاربران بتوانند بر روی گوشیهای هوشمند خود آن را نصب نمایند و از مزایای آن بهرهمند شوند. اگر کسب و کار به حالت سنتی خود باقی بماند، قطعاً برای بسیاری از مردم ناشناخته خواهد ماند و صرفاً میتواند مشتریان محلی را جذب نماید.
هوشمندسازی در کسب و کار به مجموعه اقداماتی گفته میشود که در جهت تسریع بخشی امور، انجام بهینه فرآیندها، مدیریت مشتریان و ارتقای سطح دانش و مهارتهای آنان صورت میپذیرد تا بتوانند کارآمد به فعالیتهای خویش بپردازند. در یک سازمان هوشمند از کارمندان و کارکنان خواسته میشود تا مهارتهای خویش را بکار گیرند و از آنها خواسته میشود تا ایده دهند.
چند نمونه از هوشمندسازی در کسب و کار
- طراحی و ساخت سامانه ارتباط با مشتریان یا CRM
- استفاده از پنلهای پیامکی برای ارسال اسام اس انبوه
- طراحی سیستم انباری هوشمند
- پیادهسازی انواع نرمافزارهای سازمانی مرتبط با کسب و کار
- مدیریت کارکنان با طراحی سیستم حضور و غیاب
- استفاده از نرمافزارهای طراحی مدلهای کسب و کاری یا بیزینس پلن
- استفاده از استراتژیهای مدون و از پیش تعیین شده
- بکارگیری سیستم حسابداری هوشمند
- غیره
گستردگی ابزار، امکانات، پلتفرمها، فرآیندها در کسب وکارهای هوشمند آن قدر زیاد است که باید بر اساس نوع حرفه تعیین شود.
به طور مثال در طراحی نرمافزار داروخانه قابلیتهای بسیار گستردهای همچون: تعیین صورت حساب اقلام خریداری شده بر اساس نوع بیمه پایه و مکمل فرد بیمه شده، سوابق خرید دارو، دریافت شماره همراه بیمار برای ارسال پیامکهای فروش در جشنواره، مدیریت کارکنان و تعیین سطح دسترسی کارمندان به المانهای نرمافزار و سیستم انبارداری هوشمند به صورت لحظهای طراحی شده است. اگر یک داروخانه بخواهد به روال سنتی به فروش دارو و اقلام بهداشتی و آرایشی بپردازد قطعاً فرآیندهای فروش با مشکلاتی مواجه خواهد شد. تجسم کنید که انباردار به طور روزانه باید محصولات زیادی را در دفتر وارد کند و یا حسابدار به صورت دستی به حساب و کتاب بپردازد. قطعاً چنین کاری بسیار پر هزینه و زمانبر است.
مزایای استفاده از ابزارهای مدیریت هوشمند
- سرعت در کسب و کار
- کاهش خطاهای انسانی
- افزایش بهره وری کارکنان
- امنیت در ذخیرهسازی دادهها
- حفظ امنیت اطلاعات
- رشد فرآیندهای سازمانی
- نظم بالا
- دقت بیشتر
- کنترل امور به هوشمندترین شکل ممکن توسط مقامات بالایی
اساساً هوشمندسازی با مزایا همراه است. ما همیشه به دنبال ارتقا و تسریع بخشی در انجام کارها هستیم. دوست داریم در مدت زمان کوتاه به سود برسیم. اساساً لحاظ نمودن فرآیندهای هوشمند در انجام کارها با مزیتهایی همراه است.
پلتفرمهای هوشمند چگونه باید ساخته شوند؟
باید به گونهای طراحی شوند که برای همه افراد قابل دسترس و کار کردن باشند. به طور مثال اگر در یک کارگاه قالیشویی بسیار کوچک، مدیر مجموعه قصد داشته باشد با یک نرمافزار مدیریت قالیشویی کار کند، باید بتواند به راحتی بین منوها و المانها حرکت کند، اطلاعات را وارد و ذخیره نماید، از نرمافزار خروجی بگیرد و به تمامی بخشهای آن دسترسی داشته باشد. هر فرد با هر سطح سوادی باید بتواند با ابزارهای هوشمند کار کند. هوشمندسازی در درجه اول برای رشد کسب و کار به کار گرفته میشود.