روش FEFO برای مدیریت تاریخ انقضا

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

شنیدن یک نام امری رایج است و نمی دانید دقیقا چه معنایی دارد، اما بسیار مهم است که جستجو کنید و ببینید در صنعت شما چه می گذرد تا بتوانید به روز بمانید. یکی از سیستم هایی که باید آن را درک کنید، FEFO است.
اگر در مورد معنای FEFO و چرایی اهمیت آن دچار سردرگمی شدید، وبلاگ آرتا تک مقاله ای با تمام اطلاعاتی که باید بدانید، تهیه کرده است تا بتوانید آن را در کسب وکار خود به کار ببرید و چیزی را از دست ندهید. برای دریافت تمام این پاسخ ها، به خواندن ادامه دهید.

FEFO چیست؟

FEFO سیستمی است که به شما در مورد موجودی خود، به خصوص و به طور خاص سازمان موجودی تان کمک می کند. همچنین تمام اطلاعات مربوط به کسب وکار شما که ممکن است به آن ها نیاز داشته باشید را دنبال می کند و با انجام این کار، جریان آسان تری را حفظ می کند.
معنای تحت اللفظی FEFOعبارت است از “اولین انقضاء ، اولین عرضه شده”، که در واقع سیاست این است؛ محصولی که در حال اتمام تاریخ انقضا است، همان محصولی باشد که قرار است ابتدا ارسال شود.
این کار باعث می شود که سازمان نه براساس مقدار محصول، بلکه با تمرکز بر تاریخ انقضا، کاری انجام دهد که هیچ چیز خراب نشود. این کار همچنین به شما اجازه می دهد تا همه چیز را به صورت فیزیکی سازماندهی کنید تا محصول به راحتی و بدون هیچ مشکل یا سردرگمی به مرحله بعدی برسد.
این نوع سیستم بیشتر در کسب و کارها و عملیات صنعتی به ‌ویژه مواردی که با غذاها، نوشیدنی‌ها و محصولات فاسد شدنی سروکار دارند، استفاده می‌شود، زیرا این‌ها تاریخ مشخص‌تری دارند، درست مثل داروسازی و شیمیایی.
علاوه بر استفاده توسط شرکت های بزرگ، می توان آن را در مشاغل محلی مانند سوپرمارکت ها و داروخانه ها نیز یافت. آنها از این سیستم برای پیگیری مواردی که باید استفاده شوند یا مواردی که باید به فروش برسند، استفاده می کنند. با انجام این کار، ضرر و زیان می تواند کاهش یابد.

نتیجه استفاده از FEFO چیست؟

اگر شرکتی تصمیم بگیرد روش FEFO را در برنامه کاری خود اعمال کند، می تواند از ضررهای زیادی جلوگیری کند. برخی از محصولاتی که قرار بود به دست فراموشی سپرده شوند، اکنون در حال ارسال یا فروش خواهند بود و این می تواند برای آن کسب و کار سودآور باشد.
همچنین بسیار ضروری است که همه دستگاه های اجرایی تاریخ انقضای محصولات را بدانند و زمان لازم برای انجام تمام فرآیند را محاسبه کنند تا همه چیز به شکلی روان پیش رود و کیفیت نتیجه تضمین شود.

سیستم های دیگر در مقایسه با FEFO

سیستم های دیگری نیز وجود دارند که می توانند شبیه به مدیریت موجودی FEFO باشند، اما لزوما ساختار یکسان یا حتی اهداف یکسان با این سیستم ندارند. بنابراین، بهترین کار این است که بفهمید همه چیز چگونه کار می کند و سپس تصمیم بگیرید کدام یک برای شرکت شما بهتر است.

سیستم FIFO یک روش مخالف سازماندهی انبارداری و موجودی شما است. این عبارت مخفف عبارت “First In، First Out” است که در واقع به این معنی است که محصولاتی که در ابتدا وارد می شوند، همان محصولاتی هستند که ابتدا ارسال یا به مرحله تولید یا فروش می رسند.

محصولات براساس تاریخ تولید سازمان دهی می شوند، بنابراین اولین محصولاتی که ساخته می شوند اولین محصولاتی هستند که به فروش می رسند. آن ها به دیگر مراحل تولید می رسند یا حتی ابتدا به فروشگاه ها می روند، این روش دیگری برای رسیدگی به موجودی شما است.

با انجام این کار، می توانید از اینکه محصولات ویژگی های متمایز خود را از دست می دهند یا از مد بی افتند، جلوگیری کنید. مهم است که از آنچه در داخل و خارج وجود دارد، اطلاع داشته باشید تا بتوانید مطمئن شوید که فروش شما در زمان مناسب اتفاق خواهد افتاد.

تمام اطلاعات مربوط به FEFO را با آرتا تک بدانید!

حالا شما دقیقا می دانید که FEFO به چه معناست، چگونه آن را به کار ببرید و نتایج آن چه هستند، می توانید تصمیم بگیرید که آیا این بهترین سیستم برای سازماندهی انبار و موجودی شما است یا خیر. برای آشنایی با جدیدترین دستاوردها و اطلاعات موجود در بازار، به وبلاگ آرتا تک مراجعه کنید!

منبع: The FEFO Method to Expiration Date Management

مقالات مرتبط
سبد خرید