همه چیز در مورد نرم‌افزار‌های تحت وب

نرم افزار تحت وب چیست

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

امروزه اینترنت توانسته است تحولی بسیار عظیم درتوسعه و بهبود روند کسب و کار‌ها ایجاد نماید. اما چگونه می‌توان با استفاده از اینترنت کار کرد و به درآمد رسید؟ جواب آن بسیار ساده است. با ساخت انواع اپلیکیشن‌های تحت وب و انواع نرم‌افزار‌هایی که بر پایه اینترنت کار می‌کنند و روند پیمایش کاربر را آسان می‌نمایند. تمامی کسب و کار‌ها به نرم‌افزار‌های تحت وب، برای کنترل و سازماندهی روند کاری خویش احتیاج دارند. به طور مثال یک داروخانه برای کنترل موجودی دارو، اطلاع از وضعیت دارو‌ها، اطلاع از سوابق خرید مشتریان، سازماندهی دارو‌ها بر اساس بیمه‌های تحت پوشش و انجام خدمات حسابداری حرفه‌ای نیاز به نرم‌افزاری دارد که به صورت جامع طراحی گشته و اقدام به فعالیت کند. همچنین اپراتور‌ها نیز باید بتوانند با نرم‌افزار داروخانه کار کنند و اطلاعات به دست آمده را در آن درج نمایند.

نرم‌افزار تحت وب چیست؟

یک یا چند نرم‌افزار مبتنی بر وب بوده که بر روی یک یا چند مرورگر اجرا می‌شود و تا زمانی که شما به اینترنت متصل نباشید، این نرم‌افزار نمی‌تواند کار کند.به عبارت دیگر روند کارکرد آن بر پایه اتصال به اینترنت است. یک نرم‌افزار فوتوشاپ را در نظر بگیرید که بر روی سیستم شما نصب می‌شود و شما بدون اینکه آنلاین باشید می‌تواند به ادیت تصاویر بپردازید. حال photopea که یک فوتوشاپ آنلاین است را تجسم کنید. فقط کافی است آدرس را وارد مرورگر کنید تا بتوانید به صورت کاملاً آنلاین به ادیت تصاویر بپردازید. برنامه اینستاگرام را تجسم کنید. می‌توانید اپلیکیشن تحت وب را بر روی گوشی خود نصب نمایید و همچنین می‌توانید با وارد کردن آدرس اصلی اینستاگرام در مرورگر لپ تاپ یا سیستم شخصی خود به آن ورود پیدا کنید. بسیاری از اینفلوئنسر‌ها با مرورگر وارد اینستاگرام می‌شوند و به بارگذاری ویدئو‌های خود می‌پردازند.

ویژگی برنامه‌های تحت وب

با این حال، یک نرم‌افزار مبتنی بر وب یک رابط کاربری تعاملی را به مخاطبان ارائه می‌نماید. شما می‌توانید تنظیمات پیچیده‌ای را که در این مدل نرم‌افزار‌ها لحاظ گردیده است، به دلخواه تغییر دهید. همچنین، برنامه‌های مبتنی بر وب یک بار بارگیری می‌شوند. این بدان معناست که وقتی از یک برنامه مبتنی بر وب بازدید می‌کنید، اگر بخواهید از صفحات دیگر مجدداً بازدید کنید، دوباره رفرش نمی‌شود. در واقع وقتی شما به هر صفحه دیگری دسترسی پیدا کنید، مستقیماً شما را بدون بازخوانی وب سایت به آنجا می‌برد.

در مجموع، یک برنامه مبتنی بر وب یک رابط کاربری روانی را ارائه می‌دهد و بر خلاف برنامه‌های مبتنی بر موبایل، شما حتی نیازی به نصب این برنامه‌هاندارید. امیدواریم اکنون متوجه شده باشید که برنامه مبتنی بر وب چیست.

نمونه‌هایی از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب

  • گوگل شیت
  • گوگل داک
  • لنز گوگل
  • نمایش موقعیت مکانی گوگل

وقتی که سرویس گوگل داک بر روی گوشی شما نصب باشد، می‌توانید با آن به برنامه‌های مختلفی مراجعه کنید. در صورتی که بخواهید با سیستم کار کنید کافی است برای خود یک ایمیل بسازید و آنگاه شروع به کار کنید. به طور مثال من در برنامه WORD گوگل شروع به نوشتن می‌کنم و پس از پایان کار می‌توانم موضوعاتم را با دیگران و یا همکارانم به اشتراک بگذارم.

سرویس اکسل گوگل را تجسم کنید. اگر بخواهید با برنامه اکسل کامپیوتر کار کنید، در ابتدا باید برنامه مایکروسافت آفیس اکسل را بر روی سیستم خود نصب کنید. ولی با استفاده از سرویس اکسلی که به صورت تحت وب توسط مهندسان شرکت گوگل طراحی شده است می‌توانید بسیار جامع‌تر کار کنید و اطلاعات تا مادام العمر پابرجا باقی می‌مانند. شما می‌توانید به صورت آنلاین داده‌ها را پر کنید و ستون و جدول بسازید و پس از پایان کار آن را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید به صورت گروهی نیز کار کنید.

با استفاده از سرویس لنز گوگل می‌توانید از روی نوشته کتاب عکس بگیرید و آن را به متن تبدیل کنید. این کار با استفاده از کامپیوتر نیز امکان‌پذیر است.

مزایای برنامه‌های مبتنی بر وب

این برنامه‌ها را می‌توانید بر روی تمامی دستگاه‌ها اجرا کنید. این مورد یکی از بی‌نظیرترین قابلیت‌های نرم‌افزار‌های تحت وب است. به طور مثال اگر یک کسب و کار بخواهد علاوه بر وب سایت اپلیکیشن‌های اندروید و IOS را در کنار سایت سفارش داده و طراحی نماید، باید هزینه بیشتری بپردازد. ولی با طراحی نرم‌افزار‌های مبتنی بر وب دیگر اهمیتی ندارد که کاربر با موبایل وارد می‌شود یا با یک سیستم شخصی.

برای کسب و کار‌ها توصیه می‌شود که حتماً از نرم‌افزار‌های مبتنی بر وب استفاده نمایند.

یکی دیگر از ویژگی‌های نرم‌افزار‌های تحت وب، قابلیت رسپانسیو بودن آن هاست.

قابلیت نگهداری داده‌ها تا مدت زمانی بسیار طولانی و در حجم نامحدود یکی دیگر از ویژگی‌های نرم‌افزار‌های تحت وب است.

بروزرسانی‌ها به صورت خودکار بر روی برنامه نصب می‌شوند و مشکلات نرم‌افزار‌های تحت ویندوز را ندارند.

برای طراحی نرم‌افزار تحت وب باید از کجا شروع کرد؟

در گام اول شما باید هدف خود را از ساخت این نرم‌افزار مشخص نمایید که قرار است برایتان چه کاری انجام دهد. برخی افراد نرم‌افزاری با قابلیت درون پرداختی را تولید می‌نمایند تا از آن کسب درآمد کنند. مثل سایت‌هایی که به تولید لوگو آنلاین می‌پردازند و در آخر برای ارسال فایل خروجی از شما هزینه دریافت می‌نمایند.

حالا هدف شما چیست؟ در مبحث طراحی نرم‌افزار ما سلسله فرآیند‌هایی داریم که به آن مستند نیازمندی‌ها گفته می‌شود. کامل و واضح مشخص کنید که کاربر برای چه باید به نرم‌افزار تحت وب ورود پیدا کند و چه کاری را انجام دهد. مراحل پیمایش کاربر درون نرم‌افزار به چه صورت است.

تبدیل ذهنیت‌ها به ایده با Wondershare Mockit صورت می‌پذیرد. بد نیست سری به این سایت بزنید و ایده بگیرید.

در گام بعد شما یا طراح سیستم‌های مبتنی بر وب باید به طراحی کار بپردازد. برای طراحی یک سیستم مبتنی بر وب باید به زبان برنامه‌نویسی مسلط باشید. آشنایی کامل با زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، CSS، جاوا اسکریپت از ملزومات کار است.

جمع‌بندی

قطعاً سیستم‌های مبتنی بر وب برای کسب و کار‌ها و مشاغل آنلاین می‌تواند یک مزیت بسیار بزرگی محسوب شود. چرا که منجر به دیده شدن بیشتر و افزایش فروش خواهد شد. اگر بخواهید خودتان به صورت به سنتی بر روی برندینگ کسب و کار خود کار کنید، باید هزینه زیادی را متقبل شوید. ولی با استفاده از سیستم‌های تحت وب می‌توان به راحتی برند خود را در میان رقبا متمایز نمود.

منبع

مقالات مرتبط
سبد خرید