۶ ابزار برای مدیریت بهتر تاریخ انقضای محصولات قفسه

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

انبارداری منطقی با روش FEFO

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای مدیریت بهتر تاریخ انقضای قفسه ها انجام دهید، انتخاب اقلام از موجودی با توجه به تاریخ انقضای آن ها به جای تاریخ ورود آن ها به انبار شما است.
اگر بتوانید انتخاب کنید که کدام محصولات براساس تاریخ انقضا انتخاب شوند (به جای روش رایج تر FIFO )، بلافاصله ضایعات را کاهش خواهید داد. و علاوه بر بهره مندی بیشتر از موجودی خود، در نهایت محصولات با تاریخ انقضاء طولانی تری را به مشتریان تحویل می دهید و آن ها را نیز سودآورتر می کنید.
متاسفانه، پی گیری تمام داده های لازم برای پشتیبانی از انتخاب FEFO با استفاده از اکسل یا قلم و کاغذ برای هیچ شرکتی به جز کوچک ترین شرکت ها عملی نیست. به طرز ناامیدکننده ای، درک مزایای انتخاب FEFO بسیار آسان تر از آن چیزی است که به دست می آید، که ما را به نکته بعدی می رساند.

نرم افزار یکپارچه کسب وکار

مشکل اکسل این است که بیرون آوردن هر چیز مفید از آن ابتدا نیازمند پر کردن آن با داده های کامل و دقیق است. سپس داده ها باید توسط فردی با دانش و مهارت برای استفاده موثر از اکسل دستکاری شوند و دوباره تکمیل و دقت را در اولویت قرار دهند.

حتی اگر افراد در رونویسی کامل و دقیق داده ها خوب بودند (نیستند)، زمانی که صدها یا هزاران آیتم موجودی برای ردیابی وجود دارد، زمان زیادی طول می کشد، و حتی زمانی که شما متغیر تاریخ انقضا را اضافه می کنید سخت تر می شود.
مشکل اینجا است که تصمیم گیری خوب نیازمند این است که ابتدا مخزنی کامل و دقیق از داده ها داشته باشید و اکسل آن را برش ندهد. چیزی که شما نیاز دارید نرم افزار یکپارچه کسب وکار است، نرم افزاری که تمام بخش های سازمان شما را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که بدون اینکه به شما بگوید مثلا چه زمانی آیتم ها منقضی می شوند، چه تعداد از آن ها در لیست موجودی هستند، کدام آیتم های دیگر جایگزین مناسبی هستند و غیره.
وقتی یک نرم افزاری همه چیز را به هم پیوند می دهد، تصمیم گیری های عملیاتی بسیار بهتری ممکن می شود. تخصیص موجودی به سفارش های تولید و فروش به صورت خودکار براساس FEFO یک مثال است.یکی از مفیدترین ابزارها برای بروز نگه داشتن نرم افزار یکپارچه شما از داده های دقیق و بلادرنگ، بارکدها و اسکنرها هستند. با آن ها می توانید به سه چیز دست یابید:
با کاهش تلاش، عملکرد خود را کارآمدتر کنید
حذف خطاهای رونویسی؛
به راحتی متغیرهایی را ثبت کنید که ثبت دستی آن ها برای هر آیتم (مانند تاریخ انقضا)بسیار سخت است.
با استفاده از بارکدها در سیستم موجودی خود، می توانید اطلاعات تاریخ انقضا را ثبت و اقدام کنید. و با استفاده از استاندارد بارکد GS1 به صورت داخلی و با تامین کنندگان خود، می توانید به صورت یکپارچه اطلاعات تاریخ انقضا را هنگام دریافت موجودی در انبار خود ثبت کنید.

بارکدهای حاوی اطلاعات

یکی از مفیدترین ابزارها برای بروز نگه داشتن نرم افزار یکپارچه شما از داده های دقیق و بلادرنگ، بارکدها و اسکنرها هستند. با آن ها می توانید به سه چیز دست یابید:

  • با کاهش تلاش، عملکرد خود را کارآمدتر کنید
  • حذف خطاهای رونویسی؛
  • به راحتی متغیرهایی را ثبت کنید که ثبت دستی آن ها برای هر آیتم (مانند تاریخ انقضا)بسیار سخت است.

با استفاده از بارکدها در سیستم موجودی خود، می توانید اطلاعات تاریخ انقضا را ثبت و اقدام کنید. و با استفاده از استاندارد بارکد GS1 به صورت داخلی و با تامین کنندگان خود، می توانید به صورت یکپارچه اطلاعات تاریخ انقضا را هنگام دریافت موجودی در انبار خود ثبت کنید.

بارکدها گاهی اوقات به صورت پیش فرض شامل اطلاعات تاریخ انقضا نمی شوند، اما تنظیم آن معمولا آسان است، به خصوص اگر شما و تامین کنندگانتان از استاندارد GS1 استفاده کنید.

تامین کنندگان خود را مدیریت کنید


از تامین کنندگان شد، شاید ساده ترین راه برای ماندگاری بیشتر محصولات، دریافت محصولات تازه تر از تامین کنندگان خود در وهله اول باشد. شما می توانید این کار را با مذاکره بهتر با آن ها و استفاده از چک های کیفیت قبل از سررسید برای اجرای استانداردهای تعیین شده انجام دهید.

فروش محصولات با تاریخ کوتاه


زمانی که تاریخ انقضا برای اقلام یا محصولاتی که در انبار دارید، فرا رسید، اقدام کنید به هر کسی که علاقه مند باشد تخفیف بدهید. حتی اگر مجبور شوید این آیتم ها را باضرر بفروشید.

تحلیل الگوها و تنظیم عادات خرید


حالا که شما نرم افزار یکپارچه ای برای ردیابی و اندازه گیری تمام جنبه های عملکرد خود دارید، فرصتی برای انجام تحلیل دارید. با نرم افزار مناسب، می توانید گزارش هایی در مورد میزان ضایعات و موجودی تهیه کنید و ببینید که آیا اشتباهات خرید دارید یا خیر. اگر آیتم های خاصی بارها و بارها در حال انقضا هستند، این نشانه ای از این است که شما بیش از حد سفارش می دهید.
با نرم افزار جامع فارماسافت حتی می توانید از دانش سیستم در مورد سطوح موجودی فعلی و سفارش های فروش استفاده کنید تا به شما در تصمیم گیری بهتر خرید، تعیین مقدار سفارش و غیره کمک کند و همه اینها به کاهش حجم کالاهای موجود در موجودی شما که به تاریخ انقضای خود نزدیک می شوند، کمک می کند.

مقالات مرتبط
سبد خرید