تفاوت اپلیکیشن‌های موبایل با اپلیکیشن‌های تحت وب

تفاوت اپلیکیشن های تحت وب با اپلیکیشن های موبایلی

آنچه در این مطلب می‌خوانید :

تفاوت اپلیکیشن های تحت وب با اپلیکیشن های موبایلی

این روز‌ها تقریباً همه ما به نوعی با انواع نرم‌افزار‌های مختلف به طور روزانه سروکار داریم. انواع اپلیکیشن‌های پرداخت مثل موبایل بانک‌ها، اپلیکیشن‌های حمل و نقل مثل اسنپ، تپسی و یا حتی اپلیکیشن‌های ارتباطی و شبکه‌های مجازی را به طور یک عادت روزمره مورد استفاده قرار می‌دهیم.

اما آن چه که در ساخت اپلیکیشن حائذ اهمیت است، دومنظوره بودن آن هاست. به عبارت دیگر این اپلیکیشن‌ها باید به طور همزمان در گوشی‌های اندروید و IOS و سیستم‌های تحت وب کار کنند.

وقتی که فرد به گوشی خود دسترسی نداشته باشد، آن گاه می‌تواند از طریق سیستم به اپلیکیشن دسترسی داشته باشد.

اپلیکیشن‌های تحت وب و موبایلی برای کسب و کار‌ها

همانطور که می‌دانید یک کسب و کار برای اینکه به رسالت اصلی خویش دست پیدا کند، باید اهداف سازمانی خود را مشخص نماید. در تعیین اهداف باید مشخص نمود که کدام یک از این دو نیاز است؟

اگر ما بخواهیم تفاوت این دو را توضیح دهیم، به لحاظ برنامه‌نویسی و ساختار کد‌نویسی ممکن است با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند ولی به لحاظ عملکرد هر دو تقریباً یک کار را با یک سری تفاوت‌های جزئی انجام می‌دهند.

در بحث سرعت، عملکرد و امنیت تقریباً هر دو به یک شکل عمل می‌کنند. یک کسب و کار مجازی مثل یک فروشگاه اینترنتی باید ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب را در اهداف کسب و کاری خود جای دهد.

تفاوت‌های اصلی برنامه‌های تحت وب با اپلیکیشن‌های موبایلی

  • اپلیکیشن‌های موبایلی قادر هستند بدون اینترنت نیز کار کنند ولی وب اپلیکیشن‌ها این قابلیت را ندارند و باید حتماً برای ورود به آن‌ها مرورگر را باز کنید.
  • برای کارکرد بهتر اپلیکیشن‌های موبایلی باید بروزرسانی‌ها را به طور دستی انجام داد ولی در اپلیکیشن‌های تحت وب بروزرسانی به طور خودکار انجام خواهد شد.
  • وب اپلیکیشن‌ها قابلیت دانلود ندارند ولی اپلیکیشن‌های دانلود برای استفاده حتماً باید بر روی تبلت یا گوشی نصب شوند.
  • برای سایت‌های فروشگاهی اپلیکیشن‌های تحت وب بسیار کارایی بیشتری دارند و قابلیت اتصال به درگاه پرداخت فراهم است.
  • برای کار کردن با وب اپلیکیشن‌ها جهت امنیت بیشتر نیاز به احراز هویت می‌باشد ولی برای اپلیکیشن‌های آفلاین این امکان فراهم نیست و یا به طور محدود می توان این کار را انجام داد.
  • با چند مرورگر امکان ورود به آن‌ها فراهم می‌باشد. به طور مثال شما می‌توانید هم با مرورگر گوگل کروم و با مرورگر‌های دیگری همچون موزیلا و اوپرا نیز به برنامه وارد شوید.

بین وب اپلیکیشن‌ها و اپ‌های موبایلی کدام یک بهترند؟

در این مورد نمی‌توان نظر قطعی داد. هر کدام دارای کارایی مخصوص به خود هستند. اما برای کسب و کار‌های فروشگاهی و آنلاین بهتر است که وب اپلیکیشن‌ها طراحی و اجرا شوند.

در حالت کلی هر نوع خدماتی که نیاز به پرداخت آنلاین دارد بهتر است که از وب اپلیکیشن‌ها استفاده شود. اما همیشه این طور نیست. به طور مثال نرم افزار داروخانه فارماسافت برای مدیریت داروخانه طراحی شده و نوعی وب اپلیکیشن می باشد.

بگذارید با ذکر یک مثال این موضوع را برایتان شفاف‌سازی کنید. حتماً تا کنون از اپلیکیشن دیوار یا شیپور بازدید داشته‌اید. اگر این دو اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب کنید، برای کار کردن با آن‌ها اتصال به اینترنت همراه یا ثابت ضروری است. اساساً این اپلیکیشن‌ها بدون اتصال به اینترنت کار نمی‌کنند. اما برخی اپلیکیشن‌های ساخت ویدیو ادیت عکس به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت کار می‌کنند و صرفاً برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای باید به اینترنت متصل شوید.

برای برنامه‌های تحت وب تغییرات زیادی اعمال خواهد شد که این تغییرات نیاز به بکاپ‌گیری از وب سایت و اعمال تغییراتی در روند برنامه‌نویسی سایت دارند. اما شما به عنوان یک کارفرما باید برای امنیت هر چه بیشتر وب اپلیکیشن اختصاصی شده خود هزینه کنید.

به طور مثال شما باید برای ورود کاربران خود جهت ثبت نام و خرید از سایت، قابلیت ورود بر اساس شماره همراه و ارسال کد پیامک شده را فراهم نمایید. این فرآیند هزینه بر است و شما باید هر چند وقت یک بار پنل پیامکی سفارش داده شده را شارژ کنید.

وب اپلیکیشن‌ها چگونه ساخته و طراحی می‌شوند؟

برای ساخت و طراحی ظاهر یا پوسته برنامه نیاز به فراگیری زبان‌های برنامه‌نویسی HTML5، جاوا اسکریپ و CSS می‌باشد. برای ساخت و اجرای عملکرد کلی وب اپلیکیشن‌ها نیاز به فراگیری زبان پایتون، جاوا و روبی می‌باشد.

همچنین برای نگداری و ذخیره‌سازی داده‌ها و استقرار دائمی مدت وب اپلیکیشن‌ها بر روی بستر وب شما نیاز به خرید سرویس میزبانی از شرکت‌های هاستینگ معتبر دارید که بر اساس حجم مورد استفاده شما به صورت پنل‌های شارژی در مدت زمان‌های یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و سالیانه فروخته می‌شوند.

علاوه بر هاست یا سرویس میزبانی، شما به یک دامنه یا نام کاربری منحصر به فرد که‌شناسه کسب و کار شما بوده احتیاج خواهید داشت. نام دامنه به همراه پسوند در هنگام ورود به وب اپلیکیشن‌ها در نوار مرورگر تایپ شده و پس از زدن کلید ENTER شما به برنامه تحت وب هدایت خواهید شد.

خودتان به عنوان کارفرما قطعاً نمی‌توانید این کار را انجام دهید چرا که فراگیری این زبان‌های برنامه‌نویسی نیاز به وقت و تجربه بسیار زیادی دارد. ما در تیم آرتاتک نیاز سنجی کسب و کار شما را انجام خواهیم داد و با تیم برنامه‌نویسی مجرب و کارآزموده اقدام به ساخت و طراحی انواع وب اپلیکیشن‌ها خواهیم نمود.

جمع‌بندی

برای سفارش و طراحی انواع اپلیکیشن‌های تحت وب ابتدا باید نیاز سنجی کاربران مدنظر قرار داده شود. برخی کسب و کار‌ها ممکن است به اپلیکیشن احتیاجی نداشته باشند و با سفارش و طراحی سایت، کسب و کار خود را بسط و توسعه دهند. با فراگیری انواع استراتژی‌های فروش در کنار طراحی کارآمد خواهید توانست کسب‌و‌کار خود را از میان رقبا متمایز سازید.

مقالات مرتبط
سبد خرید